Søkeordsanalyse

Kartlegg hvilke ord som benyttes for å finne dine tjenester eller produkter.


En søkeordsanalyse gir deg en innsikt i hva brukerne dine søker etter. Hvilke ord brukes for å finne dine tjenester eller produkter? Hvor mange bruker disse søkeordene?

Søkeordsanalysen er en viktig del av både Google AdWords og søkemotoroptimalisering. Den viser hva kunder søker etter for å finne fram til produkter, tjenester og annen informasjon. Dette er avgjørende for hvor synlig du er i annonseringen og hvor mye trafikk du får fra søkemotorer som Google.

Hvorfor trenger jeg en søkeordsanalyse?

Riktig bruk av søkeord er avgjørende for synlighet og trafikk fra Google. Bruker du ord og begrep få søker etter havner du kanskje langt bak i søkemotorene og går glipp av potensielle kunder fordi de ikke finner nettsiden din. Søkeordsanalysen gir derfor verdifull innsikt i hva målgruppen søker.

Å velge riktige søkeord tar tid og krever erfaring. Det holder ikke å kun se på hvor mange søk det er etter et ord. Å velge søkeord som er tilpasset din kundegruppe, geografi og bedriftsstørrelse krever en god del research. Når en slik analyse er på plass vil man være bedre rustet til å tilpasse innholdet på nettsiden.

Hva består en søkeordsanalyse av?

Hver bransje er forskjellig, derfor må søkeordsanalysen også skreddersys. Viktige faktorer vi ser på er blant annet:

Antall søk i måneden – viser et gjennomsnitt av antall unike søk i måneden. Denne statistikken er hentet fra Googles eget søkeordsverktøy, Google Keyword Planner. Vær oppmerksom på at tallene i rapporten varierer fra måned til måned på grunn av varierende etterspørsel på ulike søkeord i løpet av et år.

Konkurranse i AdWords – en tallverdi som indikerer hvor stor konkurranse det finnes på søkeordet i Google AdWords. Dette tallet gir oss en indikasjon på hvor kommersielt et søkeord er. Denne verdien gjenspeiler ikke nødvendigvis vanskelighetsnivået til søkeordet i organisk søk.

Hva er intensjonen bak søket – Er intensjonen bak søket relevant for forretningen din? Mange søkeord har flere betydninger, noe som ikke alltid er åpenbart. Vi avdekker hvorvidt søkeordene faktisk vil gi relevant trafikk til ditt firma.

Har du innhold om søkeordets tema? Vi sjekker om nettsiden allerede har innhold som omhandler søkeordets tema. Dette danner et solid grunnlag for hvilket innhold vi arbeider med videre med.

Hvordan leveres rapporten?

Rapporten leveres som et Microsoft Excel regneark. Rediger, sorter eller filtrer søkeordene slik du selv ønsker.

Med søkeordsanalysen vet du mer om hvor etterspørselen i din bransje ligger. Du er da i stand til å ta informerte valg vedrørende søkeordsbruk på nettsiden din.

Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale

Legg igjen nummeret ditt under eller send inn en forespørsel, valget er ditt!